Anouk Diepenbroek

Kwaliteit Portret Anouk 2312 ICC Training3
Kinderen stellen door kunstlessen andere vragen en leren veel over zichzelf
Anouk Diepenbroek

Afdelingshoofd Onderwijs

‘Culturele basisvaardigheden zouden een vast onderdeel moeten zijn in het basis- en voortgezet onderwijs, net als rekenen en taal,’ vertelt Anouk Diepenbroek. Anouk is afdelingshoofd Onderwijs bij Cultuurhuis Wherelant. Samen met Luuk Schwering, medewerker Onderwijs, coördineert en organiseert zij samenwerking tussen scholen, kunstvakdocenten, gemeente en andere culturele instellingen. 

Lees meer

‘Via de provincie krijgen we subsidie vanuit het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit om cultuureducatie in het basis- en voortgezet onderwijs te bieden en te verankeren. Er zijn verschillende projecten vanuit Cultuurhuis Wherelant, zoals de naschoolse Wherelant-ateliers op een aantal basisscholen. Ook werken we op een aantal scholen aan de doorgaande leerlijn in het primaire onderwijs en er zijn projectmatige samenwerkingen op het gebied van thematisch en vakoverstijgend onderwijs. Denk aan ruimtelijk werk bij een thema als Stadsmakers, of een poëzieproject bij Plezier in Taal. Ik verzorg de match tussen school en kunstvakdocent, en ben bij de voorbesprekingen en evaluaties.’

In het onderwijs is aandacht voor kunst- en cultuureducatie niet vanzelfsprekend, het is niet op alle scholen een vast onderdeel van het curriculum. ‘Jammer,’ zegt Anouk, ‘Kunstlessen kunnen zoveel opleveren. In kunst is geen goed of fout. Het gaat om onderzoeken, ontdekken, verwonderen. Kinderen stellen door kunstlessen andere vragen, zijn bezig met hun eigen leerproces en leren veel over zichzelf. Dit geeft zelfvertrouwen, wat leren ten goede komt.’

Door kunstvakdocenten in te zetten wordt er gewerkt aan de kwaliteit van de kunstlessen. ‘We organiseren trainingen op het gebied van pedagogiek en didactiek voor kunstvakdocenten, waardoor ze praktische handvatten in klassenmanagement krijgen. Daarnaast geven Luuk en ik ook trainingen aan interne cultuurcoördinatoren (icc’ers) van basisscholen.’ Icc’ers zijn leerkrachten die het cultuurbeleidsplan schrijven en een cultureel netwerk opbouwen rondom de school. Ook op deze manier werkt Cultuurhuis Wherelant aan kwaliteit van cultuureducatie in het onderwijs.

Meer verhalen?

Bij Cultuurhuis Wherelant zijn heel veel verhalen. Nieuwsgierig naar al die prachtverhalen?

20190429 018 (Schrijf Je Levensverhaal)